Karate-do is een krijgskunst die is ontwikkeld op het eiland Okinawa ten Zuiden van Japan. Bij sportcentrum José en Frank Philipoom wordt een traditionele vorm van karate-do getraind: wado-ryu, de weg van de harmonie.

Wado-Ryu Karate

Wado-ryu karate is ontwikkeld door Hironori Otsuka, een grootmeester in Jujutsu (shindo yoshin ryu jujutsu kempo).

Hij ontwikkelde het wado-ryu karate-do door het Japanse jujutsu te combineren met de beste elementen van Okinawaans karate-do. Het wado-ryu karate-do onderscheidt zich dan ook van andere karate-do-stijlen doordat het naast de gebruikelijke karate-do technieken ook veel worpen, grepen en klemmen kent. Een aanval wordt vaak 'zacht' en meegaand, met gebruikmaking van de energie van de tegenstander, geneutraliseerd.

‘De traditionele krijgskunsten zijn geen sport. Waar het bij sport gaat om het aspect van winnen, gaat het bij de traditionele krijgskunsten om groeien. De problemen die we ondervinden bij de training zijn vergelijkbaar met die wij in het dagelijks leven ondervinden. Wij moeten niet trainen om andere te vernietigen maar om onze menselijke geest te ontwikkelen. De filosofie van wado-ryu kan een persoon helpen groeien in alle delen van het leven.’ (O-sensei Hironori Otsuka)

Karate is zeer verantwoord voor de jeugd

Traditioneel karate-do is zeer geschikt voor kinderen. Ouders kiezen doorgaans voor een krijgskunst om hun kind weerbaarder maken. Maar ook om je kind plezier te laten. beleven. Of om conditie en motoriek te verbeteren. Bovendien is de ontwikkeling van mentale vaardigheden op jonge leeftijd essentieel. Denk aan discipline, concentratievermogen en doorzettingsvermogen. En uiteraard om zichzelf te kunnen verdedigen. Maar kinderen dienen het bovenal leuk te vinden. Wij houden daar rekening mee in de lessen. Kinderen worden geleidelijk meegenomen in de gehele systeem van technieken en methoden wat wij “de weg” noemen. Uiteindelijk zullen zij bovengenoemde eigenschappen verwerven.

KARATE IS VOOR IEDEREEN

Karate kan getraind worden voor verschillende doelen door iedereen, jong of oud, vrouw of man:

• Als fitness training

In karate worden alle delen van het lichaam getraind. Tijdens de training wordt aandacht besteed aan de opbouw van lichamelijke conditie, lenigheid en spierkracht, noodzakelijk voor het beoefenen van karate-do.

• Als zelfverdediging

Beoefening van karate-do maakt je zelfverzekerd, verandert je uitstraling en scherpt je zintuigen en motoriek. Daarin ligt de werkelijke waarde ten aanzien van zelfverdediging besloten. Leren vechten om niet te hoeven vechten. 'Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht' (Funakoshi sensei)

• Als sport

Jong en oud kan deelnemen aan wedstrijden binnen de sportschool op het gebied van jiyu kumite (het vrije gevecht) en kata (vorm). Maar ook gaan wij regelmatig met een groep op reis naar wedstrijden in binnen en buitenland.

• Als “do”, way of live (do is “de weg”)

Karate-do is een lichaamskunst waarbij persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Om bij de complexe bewegingen tot resultaat te komen móeten lichaam en geest in evenwicht samenwerken. Zo wordt het mogelijk harmonie van lichaam en geest te bereiken.

Interesse:

Misschien heb je al eens eerder iets aan karate of een andere krijgskunst gedaan, en wil je het weer oppakken. Of ben je nog onbekend met de sport en spreekt onze filosofie je aan. Kom dan gewoon eens langs in het sportcentrum en doe een maand mee. Geheel vrijblijvend, de eerste vier proeflessen zijn namelijk altijd gratis!

Je maakt dan kennis met een mooie sport/krijgskunst, een mooie filosofie en bovenal een mooie groep van mensen. En je gaat uiteindelijk naar huis met een bijzondere en persoonlijke ervaring.